Een bijzondere reis met veel projectbezoeken

16 augustus 2022Nieuws, Reisverslag

Na een relatief korte vlucht vanaf Eindhoven kwamen we (Wim Heiwegen, Thomas Klink en Rens Klink) aan in Tirana. Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen door Peter en zijn vrouw Marian. Vanaf de rit van het vliegveld tot aan het gastenhuis werd ons direct duidelijk dat het om een immense stad ging, waar de economie 24 uur per dag aan staat. Waar in Nederland is bijvoorbeeld de bakker 24 uur per dag open? We voelden direct de sterke cultuurverandering op nog geen drie uur vliegen van Nederland. Lees ons reisverslag.

Op het vliegveld hadden we al even kennis mogen maken met de werkgroep Ep & Vloet. Op de eerste ochtend besloten we gelijk naar het terrein te rijden waar zij in tien dagen tijd het casco van een kerk zouden gaan plaatsen. Toen wij aankwamen was de ploeg druk bezig met het lossen van de vrachtwagens met alle onderdelen van een AZC gebouw uit Groningen. Dat het harde werkers zijn bleek gelijk, in een mum van tijd stonden de eerste panelen al op hun plek.

In de middag zochten wij samen met onze opa, Wim Heiwegen, Dashi en Alma op. Dashi en Alma hebben wij vaak in Nederland gezien maar we konden maar een slecht beeld krijgen in welke omstandigheden zij leven. Na het bezoek aan Dashi en Alma besloten we door te rijden naar Mark. Mark is een gehandicapte jongen die samen met zijn broertjes en moeder in een krakkemikkig huisje op een weiland woont. Onze opa vertelde op de heenweg verhalen over deze familie en benoemde zelfs dat mijn oma Siep, die inmiddels al 15 jaar overleden is, gek op Mark was. Dat dit zo was bleek toen wij daar aankwamen. Het communiceren was lastig omdat deze familie geen woord Engels spreekt, maar de naam ‘Siepie’ wisten ze nog steeds te noemen.

Lushnjë

Op dag twee gingen we met het bestuur en de chauffeurs van HvA naar het dorpje Lushnjë. Hier is de stichting in samenwerking met aannemer Luli een huis aan het bouwen voor een gezin dat hun huis is verloren vanwege een aardbeving. Achter het nieuwe huis zag je nog enkele sporen waarin deze familie heeft moeten overleven. Dit was een onbeschrijfelijke en gevaarlijke situatie waar binnenkort gelukkig een einde aan komt voor deze familie.

Hierna zijn we doorgereden naar een onlangs geplaatste broedmachine. In eerste instantie was het de bedoeling om deze broedmachine te plaatsen op een boerderij, in verband met regelmatig uitvallen van de stroom was dit momenteel nog niet haalbaar. Gelukkig is hier een oplossing voor gevonden! In een dorpje verderop is een leegstaand pand gevonden waar de broedmachine op volle toeren draait. Dat de machine goed werkt hebben we kunnen zien. Een aantal slaapkamers boven in het pand zijn ingericht als kamers voor jonge fazanten in verschillende levensfases. Na de broedmachine zijn we met het bestuur afgereisd naar een gezin met twee beperkte kinderen. Dit gezin woonde in een krot tegen een bergwand aan waarin de meeste mensen moeite zouden hebben om überhaupt binnen te stappen. HvA heeft op hun grond een woning gerealiseerd voor dit gezin en deze kwamen wij onaangekondigd bezoeken. Iedereen was blij om te zien dat het gezin uitstekend zorg draagt voor het huis wat hun is geschonken.

Pogradec

Zondag begon onze dag in de kerk midden in het centrum van Tirana. De voorganger, een bekende van de stichting en onze opa, gaf een prachtige preek over hoop, moed en vertrouwen. Na deze preek zijn wij met Dashi vertrokken richting Pogradec. Dit is een stad gelegen aan het meer van Ohrid. Naast dat het één van de diepste en oudste meren van Europa is, grenst het ook aan Noord- Macedonië. Op ongeveer 70 meter diepte leeft hier de vissoort Koran. Deze forelachtige vis komt alleen in dit meer voor en dit maakt het een trekpleister voor toeristen. Zelf hebben wij ook de vis mogen proeven en wij zijn fan!

Global Care Albania

Op maandag hebben we een kinderopvang bezocht, gelegen in een armoedige wijk in Tirana. Rondom de opvang wonen vooral Roma-kinderen die zonder de opvang zouden staan bedelen in het centrum van Tirana. Deze opvang zorgt ervoor dat deze kinderen kunnen eten, les krijgen en medisch worden behandeld wanneer dit nodig is. De begeleiders op de opvang vertellen met passie over hun werkzaamheden bij Global Care en dit is prachtig om te zien.

Selba

Dinsdag zijn we afgereisd naar het dorpje betrokken bij de ontwikkeling van het dorp en dit hebben wij mogen bekijken. We begonnen met een rondleiding inwoners die ons trots het land en het land zijn verschillende gewassen geplaatst met als pronkstuk het olifantengras. Uiteindelijk is het plan om dit gras ook te laten verwerken door de inwoners van het dorpje Selba.

Nadat we besloten hadden om Albanië te bezoeken hebben wij ons gericht op het bijenproject. Het idee was om zoveel mogelijk geld in Nederland op te halen om bijenkasten te financieren voor een gezin dat woont in het dorpje Selba. Na de rondleiding op het land hebben we dit gezin bezocht. De bijenkasten konden jammer genoeg nog niet geplaatst worden in verband met aanhoudende hitte. Het gezin heeft ons laten zien waar de bijenkasten worden geplaatst en door middel van een tolk hebben we nog kort met hen kunnen spreken.

Vlöre

De laatste dag hebben wij nog meer mogen zien van het prachtige Albanië. Samen met Torrie zijn wij afgereisd naar Vlöre. Vlöre is een stad gelegen aan de Adriatische Zee. Het kent een prachtige boulevard met ontelbare restaurants en beachclubs in aanbouw. Ook is er mogelijkheid om de bergen in de reizen. Na een steile klim kwamen we aan bij een restaurant op ruim 1.000 meter boven zeeniveau met prachtig uitzicht over de zee. Het was fijn om te zien dat Albanië ook een mooie kant kent. Een kant die perspectief biedt om de economie in het land te ontwikkelen.

Al met al kunnen we terugkijken op een vruchtbare reis. De bijzondere projecten hebben ons laten besef en dat niet alles  vanzelfsprekend is. Ondanks dat de bijenkasten nog niet geplaatst zijn en de hulp die wij kunnen bieden een druppel op een gloeiende plaat is, geeft dit ons moed. Wij hebben mogen zien hoe hard de hulp nodig is in Albanië.

De volgende reis naar Albanië staat nog niet gepland, maar wij zullen zeker terugkeren om meer mensen te helpen.